sobota, 26 stycznia 2013

WARIANCJA - Jak obliczyć wariancje w excelu?

logo_Excel
Jak obliczyć wariancję,
wykorzystując formuły Excela?




Wariancja to „przeciętne kwadratowe odchylenie poszczególnych wyników do ich średniej”. Interpretacja wariancji jest utrudniona z uwagi na fakt, że jej mianem jest kwadrat jednostki, w jakiej mierzona jest dana cecha – można stwierdzić, że im wyższa jest wariancja, tym większe zróżnicowanie zbiorowości ze względu na badaną cech.

W związku z powyższym – bardziej adekwatną miarą jest odchylenie standardowe, czyli pierwiastek z wariancji. W tej sytuacji interpretacja jest prosta, ponieważ odchylenie standardowe nie podnosi jednostek miary danej cechy do kwadratu. Informuje, ile średnio wartości odchylają się +/– od średniej arytmetycznej.

Wracając do wariancji funkcja (formuła) wariancja wykorzystywana w Excelu używa następującej formuły.


Formuła Excel:


WARIANCJA(wartość1;wartość2;...)

Wartość1; wartość2;... to od 1 do 255 argumentów wartości, które odpowiadają próbce populacji.



Opracowanie własne na podstawie: P. Tatarzycki: "Statystyka po ludzku", Wydawnictwo Złote Myśli, 2008r.


Brak komentarzy:

Popularne posty